På fredag är det äntligen dags för avspark för Division 5 Östra 2014 och första matchen går mellan BK Hird och Ringarums IF, en match mellan på förhand ett topplag och ett bottenlag, men i en premiär kan allt hända. Jag har pratat med BK Hirds tränare Johan Wäneus och han säger så här inför premiären.

Ni är nykomling i serien, men ni spelade div 5 fotboll förra året i den mellersta serien. Tror ni denna serie blir tuffare eller lättare? 

Jag tror denna serien är betydligt jämnare än vad "Linköpingsfemman" är.

Efter en stark försäsong och bra nyförvärv så räknas ni som en potentiell vinnare när alla matcher är spelade, är det något ni har tänkt på?

Det är sant att vi har många bra nyförvärv men målet denna säsong är att spela ihop alla nya o sätta vår spelidé. Kuddby ska vara stenklara favoriter o de borde vinna serien komfortabelt.

Det finns många bra spelare i serien iår, finns det någon spelare i något lag som du skulle vilja plocka över om du fick välja fritt?

Det är sant att det finns mängder av bra spelare, men det är många faktorer som ska spela in innan man kan säga att man vill värva en speciell spelare. Jag är mycket nöjd med de spelare vi har o vi har fått ihop en underbar trupp att jobba med. Så i dagsläget är det ingen speciell vi skulle vilja värva. Men, som sagt, det finns väldigt många bra spelare i serien.

Någon match som kittlas lite extra så här inför säsongen som ni verkligen ser fram emot?

Givetvis längtar man till premiären men man brukar säga att man inte ska "lägga all kraft på bröllopet o sedan glömma bort äktenskapet". Med detta menar jag att alla matcher är precis lika roliga o lika mycket värda.

Vilka vinner serien iår? Och vilka åker ur?

Seriesegrare blir såklart Kuddby, de var topplag redan förra säsongen o har värvat 6-7 riktigt bra spelare. De borde vinna med det spelarmaterialet. Av respekt för de övriga lagen så vill jag inte tippa vilka som åker ur.

Tyvärr har jag inte fått någon kontakt med någon spelare eller ledare i Ringarum så det blir inga kommentarer från deras läger inför matchen. Ett Ringarum som har tappat många tongivande spelare, men även fyllt på med några spelare från egna leden och även från Söderköping.

Mina tankar om matchen är att jag tror på en jämn premiär match, tror inte man ska gå in o underskatta Ringarum för då kan man få svårt, dock ska väl Hird vinna denna match om man ser på pappret, men matchen ska ju som tur är inte avgöras på pappret. Tror dock att det blir Hird seger tillslut, tippar på 3-1.

//Tills nästa gång

 

 

 



 

Kommentera

Publiceras ej